La Associació Daruma

El 16 d’octubre de l’any 1996 es va constituir l’Associació de Familiars de Malalts Mentals del Vallès Oriental. La idea va sorgir d’una treballadora social del Centre de Dia de Salut Mental de Granollers i la iniciativa la van portar a terme 15 persones de la comarca, totes elles familiars de persones afectades per malalties mentals, recolzades i assessorades per diferents professionals del territori.

El 25 de maig de l’any de 2003  es va acordar en Assemblea General modificar el nom de l’entitat i amb resolució data 17 de març de 2004, el Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya va resoldre acceptar el canvi passant a dir-se Associació DARUMA. La nostra entitat està inscrita en el Registre del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, Direcció General de Dret i Entitats Jurídiques Servei d’Associacions, amb el número 19.243.

Els ninots Daruma (en japonès: 達磨) són figures votives sense braços ni cames i representen a Bodhidharma (Daruma en japonès). Al tenir una forma ovoide i el seu centre de gravetat baix, alguns d’ells tornen a la seva posició vertical al ser empesos cap a  un cantó. Això representa simbòlicament l’optimisme, la persistència i la determinació.

L’any 2005 Agrumada impulsa la creació del Club Social Portalet, a la població de Granollers, des d’on es treballa la rehabilitació en el lleure amb les persones amb malalties mentals. El mes d’abril de 2011, els socis de l’Associació van decidir  el traspàs d’aquest servei a Fundació Lar, entitat amb qui ha col·laborat des dels seus inicis, i que ho gestiona en l’actualitat.